Svi relevantni statistički podaci dobijeni od Narodne banke Srbije, Zavoda za statistiku i drugih organizacije koje sprovode istraživanja o upotrebi informaciono-komunikacionih tehnologija pokazuju isto – u Srbiji se već godinama beleži značajan porast broja domaćih internet kupaca. Na godišnjem nivou, e-trgovina u Srbiji beleži dvocifren procenat rasta (25 do čak 35 odsto), što po prometu (oko 120 mil. EUR u 2015.) što po broju transakcija (nešto ispod 3 miliona u 2015.). Procenjeni potencijal e-trgovine u Srbiji je čak 20 puta veći….
Međutim, broj internet trgovaca koji primaju uplate platim karticama u Srbiji se i dalje meri desetinama. Nema sumnje da samo zbog manjka internet trgovaca u Srbiji, veliki broj kupaca se okreće inostranim e-prodavnicama! Pored ovoga, domaća preduzeća, propuštaju potencijalne prihode od e-kupaca iz inostranstva. Zaključak je jednostavan, domaća mala i srednja preduzeća bi hitno trebalo da krenu u razvoj sopstvenih internet prodajnih mesta i iskoriste prazan prostor na tržištu.
Najjednostavnije rečeno, Internet trgovina predstavlja prodaju i kupovinu proizvoda i usluga preko Interneta. Ljudi obično koriste izraz „e-commerce“ ili „online kupovina“ da opišu proces pretraživanja i izbora proizvoda na internet prodavnicama, a zatim i plaćanja korišćenjem platnih kartica kroz sisteme za procesiranje plaćanja. Rapidan rast Internet prodaje je prevashodno rezultat svesti kupaca i trgovaca o prednostima kojeim internet trgovina donosi :
Omogućava vam globalno poslovanje na svim meridijanima, na svim tržištima Evrope i širom sveta. Vaša prodavnica je prisutna u svakoj ulici / gradu / državi / kontinentu. Radite u više valuta, prihvatajte različite metode plaćanja…
Pokretanje Internet trgovine ili Internet prodajnog mesta zahteva daleko manje troškova od otvaranja klasične trgovine. Samo kasnije poslovanje preko Interneta omogućava dalje smanjenje operativnih troškova, odnosno garantuje dalju uštedu u poslovanju što vam omogućava da novac investirate u ostale segmente posla. Nema multiplikovanih troškova zaposlenih. Kupci plaćaju unapred tako da nema ni troškova podsećanja na plaćanje.
Prednost poslovanja na Internetu je to da vaša prodavnica radi 24 sata, sedam dana nedeljno, svih 365 dana u godini, za razliku od klasične prodavnice. Ovo automatski rezultira time da promet Internet trgovina premašuje promet klasičnih prodavnica. Trgovac ne mora biti fizički prisutan jer je većina posla automatizovana.
Kupci sve više žele da kupuju na internetu umesto da odlaze do radnje, troše vreme tražeći proizvode u prodavnici i čekanu u redovima na kasi.
Skoro da nema mesta na svetu gde e-trgovina nije prisutna. U najrazvijenijim zemljama e-trgovina je premašila tradicionalnu, a naša zemlja, uz trenutni rastom od 30 – 50 procenata godišnje, će se u narednih nekoliko godina približiti tom nivou.
Ukoliko su imali dobro iskustvo kupovine, Internet kupci će ih preneti drugim ljudima i tako će osnažiti dobro ime trgovca. Ovo se reflektuje kako na Internet kupce tako i na ostale ljude u okolini. Ne zaboravite, moć dobre preporuke na Internetu je neuporedivo veća jer utiče na poznate i nepoznate ljude.
Internet prodavnica je uvek otvorena, svih 365 dana u godini. Kupovina je moguća u bilo koje doba dana i noći. Mnogi ljudi, zbog posla, nemaju vremena da se posvete kupovini u toku “normalnih sati”. Međutim, na internetu, oni mogu kupovati kasno uveče, radnim i neradnim danima ili tokom pauze na poslu.
Ceo proces, od izbora i naručivanja, pa sve do plaćanja i dostave proizvoda odvija se iz udobnosti kupčevog doma, kancelarije ili bilo kog drugog mesta gde se kupac nalazi.
Kako Internet trgovci zbog manjih troškova poslovanja na Internetu i konkurencije smanjuju cene, kupci znaju da će dobiti nižu cenu. Ušteda predstavlja jedan od važnijih razloga rasta Internet kupovina.
Često se pogrešno misli kako je Internet kupovina rizičnija od klasične kupovine. Međutim, činjenica je da je ttrgovina i plaćanje preko Interneta podjednako bezbedno kao plaćanje na POS terminalima u klasičnim prodavnicama. Šta više, na Internetu postoje posrednici u plaćanju, kao što je AllSecure, koji kroz svoj Payment Gateway pružaju i čitav set alata za bezbedno plaćanje. Ovime se postiže i veći stepen sigurnosti kod obavljanja platnih transakcija nego kod klasičnih plaćanja.
Informacije o aktuelnim cenama, promocijama i nižim cenama pojedinih proizvoda su kupcima dostupne na jedan klik mišem. Kupac tako štedi vreme i energiju potrebnu za obilazak prodavnica u potrazi za šeljenim proizvodima. Jednostavno je uporediti proizvode različitih trgovaca.
Veliki broj Internet trgovaca ostavlja mogućnost kupcima da ostave svoje komentare, ocene kvalitet proizvoda i usluge, što može biti izuzetan pokazatelj reputacije kako Internet trgovine, tako i samog trgovca. Od ove ocene vrlo često zavisi i odluka drugih kupaca da kupe proizvod na određenom prodajnom mestu ili da ga zaobiđu.